Metris. Communicatie in bedrijf.
Fransien RooversFransien Roovers op dinsdag 31 oktober 2017

3 adviezen voor wie schrijft over complexe zaken

"Mijn vriendin snapt mijn teksten niet!" bekent een cursist aan het begin van de eerste cursusdag." 
"Is dat nou erg?" vraag ik aan de andere deelnemers.
"Het gaat toch immers over ingewikkelde onderwerpen?"

Toch was de conclusie uiteindelijk: ja, dat is 'erg'. Want pas als je complexe materie kunt uitleggen aan buitenstaanders, begrijpt de schrijver het zelf werkelijk. Bovendien zijn de teksten doorgaans bedoeld voor anderen dan directe collega's en dat zijn net gewone mensen, net als het thuisfront.

De teksten van mijn cursisten zijn voor het Openbaar Ministerie en moeten uiteindelijk de rechter overtuigen. Natuurlijk hoeft de schrijver dan geen 'Jip-en-Janneke-taal' te gebruiken, maar exact en begrijpelijk uitleggen hoe de redenering in elkaar zit, dat is essentieel.

Ik geef je vast 3 adviezen waarmee je morgen je tekst leesbaarder kan maken:

1. Leg je tekst voor aan een buitenstaander, 'je vriendin' zeg maar. Vraag die lezer een aantekening te maken op de plaats in de tekst waar zij afhaakt. Daar moet jij iets doen om de lezer bij de les te houden. Je tekst alleen voorleggen aan een collega is niet voldoende want die heeft veel voorkennis.

2. Schrijf afkortingen altijd één keer uit, hoe voor de hand liggend ze ook zijn. Wie de afkorting kent, slaat de uitleg gewoon over.

3. Lees je tekst of een gedeelte ervan hardop voor. Als je hapert, maak je een aantekening. Daar moet je nog een keer naar kijken.

Metris-trainers verzorgen momenteel trajecten voor beleidsadviseurs over adviesteksten, voor fiscaal juristen over verweerschriften en voor bijzondere opsporingsambtenaren over ontnemingsrapportages.

Wil je meer weten of over onze aanpak en ons werk? Bel of mail (info@metrisgroep.nl) Dat kost je niets.